Hold

Til rollespil i Rude Skov kan man spille med på et hold. Alle hold har voksne holdledere og udlånskostumer. Her vil en voksen sørger for, at man har det sjovt og at der er noget at lave. Når man ankommer i skoven kan man selv vælge hvilket hold man vil spille med på.

Du kan læse mere om alle Jarkvelts kulturer i Jarkwelt-bogen (pdf).

 

kejserdesetør

Kejserriget

I 177 efter Alasisk tidsregning begyndte den første store Alasiske borgerkrig, og da den sluttede tolv år efter var Ioniske Kongedømme blev skabt af den ene af de to rivaliserende tronkæmpere. Et hunrede år erklærede Ioniens konge sig mægtigere end Alsasias Konge og tog titlen som Kejser of at demonstrere sin overlegenhed. Siden da har de to rige ligger i mere eller mindre konstant strid.

De fleste i Kejserrige bærer en simpel kåbe kaldet en ”Rila”, der har korte armer og går til knæene. Den bæres af både kvinder og mænd, og farverne holdes gerne i rødlige toner. Når Kejserrigets borgere er langt hjemmefra er de sjældent ligeså ensidige i deres valg af klædedragt, men ser man en person i en rød Rila er der en god chance for, at hun/han er fra Kejserriget.

Kampråb: “Længe Leve… Kejseren!”

Kofte farve: Rød

 
 
 
 

3568445cb54187ee12b673c9fc0a3e68

Røverne

Røverkongen Albert er måske Jarkwelts mest efterlyste mand. Sammen med sin bande har han hærget og plyndret alle, gode som onde, i jagten på rigdom. Hans næstkommanderende Listige Ludwig er eftersøgt for tyveriet af Alasias kronjuveler, og de andre folk i Alberts enorme bande er berygtet for lignende, dristige kup. Og Alberts røverbande tæller tusindevis af røvere.

Medlemmerne af Alberts tyvebande klæder sig ikke på den samme måde. Nogle bruger de penge de stjæler på fint, dyrt tøj, andre på fed mad som de spilder på deres lasede pjalter. Kun én ting er ens, nemlig et mørkegrønt armbind, så de kan genkende hinanden når det går vildt til under deres røverier. De går gerne med hatte, for jo flottere en hat man har i banden, jo højere er man på strå.

Kampråb: ”Blod og guld! Blod og guld!”

Kofte farve: Mørkegrøn

ad79d3f8c5ba89d9efa43cfb3e5c0a22

Ørkenfolket

I mange år levede små nomadstammer isolerede liv ved de mange små oaser, som findes rundt omkring i Den Store Ørken. Dette ændrede sig dog drastisk i år 318 efter Alasisk tidsregning, hvor Sultan Suleiman I først nedkæmpede og siden samlede mange hundrede stammer under sit banner. Siden da har Sultanens efterkommere regeret over det endeløse sand og dets indbyggere.

I Den Store Ørken bærer man næsten kun løst, flagrende tøj og i stedet for tykke, tunge klæder bæres lag på lag af tyndt materiale når det er køligt. Tubaner, lange kjortler og smukke rober er meget udbredte blandt Ørkenfolket. Kutter og kapper er næsten ukendte, og det samme er uldne hoser. Posebukser, åbne skjorter og lette gevandter ses oftere end tunge, simple klæder.

Kampråb: ”For Sultanen!”

Kofte farve: Hvid

 

625ae5e55ab4dea91862b4eccfa83c77

Vikingerne

På den nordlige ø, Norrheim, lever et folk af søfarer og tapre krigere, der kæmper mod naturen for at overleve, og mod andre folkeslag for at trives. Dette folk er Vikingerne, der overalt er kendt for at være søfarere og ikke mindst sørøvere. Højrøstede, krigeriske og overmodige er der ingen tvivl om, at de er, men Vikingerne er også hjertelige, loyale og tapre.

Blandt Vikingerne er den typiske klædedragt en simpel tunika og et par posebukser der er snøret ved anklerne. Grå er den mest anvendte farve, men også andre neutrale nuancer bliver brugt. Meget få vikinger går dog i farvestrålende tøj, og den som klæder sig prangende høster ikke meget respekt hos dette barske folk. Enkelte smykker bæres dog, men disse er tit grove og store og gerne af stål.

Kampråb: “Vilnir! Vilnir! Vilnir!”

Kofte farve: Lyseblå

 

ad79d3f8c5ba89d9efa43cfb3e5c0a22

De Alasiske Trosriddere

De Alasiske Trosriddere blev oprettet i år 520 Alasisk Tidsregning som svar på den svindende tro på de Fem Guder, og den fare der kommer fra Kejserrigets falske Victoria og Pax, men specielt afguden Skjold, som forræderne fra Solens Orden tilbeder. Alle Trosriddere har afsværget ejendele og land og det eneste de ejer er det tøj de har på og de våben de bærer. Dette er fordi det er forventet at alle Trosriddere rejser rundt i hele Jarkwelt for at udbredde læren om de Fem Guder, samt at bekæmpe Skjold, Taros og alle de andre afguder og dæmoner. En Trosridders største ønske er at blive velsignet af Moderen til en fredelig afslutning på et voldeligt liv i hendes tjeneste. En tid hvor Ridderen lægger sine våben fra sig for at leve resten af sit liv i idyllisk fred.

Trosridderne kan kendes ligesom alle andre Alasiske indbyggere på deres lilla kofter. Dog kan de findes mere i hør og bomuld da de rejser rundt i hele Jarkwelt for at bekæmpe ondskab og lære andre mennesker om de Fem Guder. Når Trosridderne går i kamp kan de ældste riddere ses bærende ikke bare ringbrynje men også pladerustning, mens de yngste væbnere ikke bære andet en deres lilla våbenkofte og deres tro på Krigerens beskyttelse.

Kampråb: ”For Moderen! For de Fem!”

Kofte farve: Lilla

 

orkerne

Orkerne

Orkerne finder man overalt, hvor der er krig og ufred, for de elsker slåskampe. Det er et primitivt folkefærd der på grund af deres fysiske styrke og deres kamplyst aldrig har interesseret sig synderligt for håndværk og handel. Men kamp – det elsker de.

Eftersom Orker sjældent er opmærksomme på hvilket tøj de bærer betyder det, at de fleste Orker er usselt klædt. Pjalter, hullede bukser, gamle pelse og sammensyede skindrester holder de fleste Orker varme. Farvevalget er ofte tilfældigt, men spiller ikke den store rolle i sidste ende. For efter et halvt år i naturen er alting jo brunligt og laset, og brunt er derfor altid populært blandt Orker.

Kampråb: ”Ork amok! Ork amok!”

Kofte farve: Brun

Den Sorteloge

Den Sorte Loge

Nogle siger, at det mest frygtede navn i Jarkwelt er Taros – navnet på den dæmon, som Den Sorte Loge tjener. Logen kæmper for at indsamle magiske genstande og sjæle, for at styrke deres dæmonherre, i hans kamp mod de andre urdæmoner. Og de bruger alle midler – løgn, svindel og overfald er fuldt ud accepteret når det handler om at tjene Taros.

Medlemmer af Den Sorte Loge bærer næsten altid sort. Sorte kåber, sorte kofte og sorte bukser. Tanken er at fjenden skal se en mur af sort nærme sig og allerede der begynde at frygte Logen. Påklædningen blandt medlemmerne er utroligt varierede og siden deres baggrund ofte er forskellig er det eneste fællestræk at de alle bærer så meget sort som muligt.

Kampråb: “Taros! Taros! Taros!”

Kofte farve: Sort

 

Bystaterne

Det frodige område nord for Stjernedal har altid emmet af overflod og velstand, og byerne i Bystaterne er blandt de ældste og største af menneskenes samfund. Men at der er så megen rigdom har også gjort, at kampen om at få del i den nådesløs, og i flere hundrede år har Bystaterne bekriget hinanden – og selvom de nu har viking mod vest slås de stadig lige meget indbyrdes.

Bystaterne har ry for at være det eneste andet sted end Syhave, hvor voksne mænd, der har brugt deres sidste mønt på en hat med gåsefjer og vælger at gå sultne i seng frem for at fremstå lasede i tøjet. Hoser, dubletter og finde halkappe er mere på mode her en grove tunikaer og uldne kofter.

Kampråb: “For pengene og sejren!”

Kofte farve: Gul

 

Byen er lukket grundet covid-19

By-holdet Guldstad

byhold upload

Regler for byen Rudeskov

Laug (grupper) og Stemmer
Der er forskellige Laug i Byen. Hvert Laug har en stemme til at stemme med til de forskellige møder.
Lagune:

  • Alkymist Lauget
  • Kro Lauget
  • Smed Lauget
  • Vagt Lauget
  • Religions Lauget
  • De Laugløse
  • Der kan godt oprette flere Laug ved at en gruppe snakker med Bank-Mesteren (Holdlederen af byen).
    Det er muligt for spillerne at købe flere stemmer inden et møde som de så kan bruge sammen med Laugets stemme.
     
     
     

    Penge og Ressourcer
    Alle Børn starter med 5 mønter i starten af dagen. Man kan tjene penge på forskellige måder ved at sælge ressourcer til Bank-mesteren eller andre spillere. Ved at modtage en mission fra Bank mesteren, ved at sælge sin vare eller ydelser til andre spillere eller hold, ved at holde noget af værdi fpr Bank-mesteren, ved at stjæle penge og genstande fra andre spillere (kig under tyve reglerne). Det er kun fantasien der sætter grænser for hvad man kan tjene penge på.

    Ressourcer har også en værdi. I banken kan man både købe og sælge ressourcer. Ressourcer vil blive købt af banken til en fast pris på:
    Grønne ressourcer vil altid blive købt af banken for 1 mønt
    Gule ressourcer vil altid blive købt af banken for 2 mønt
    Røde ressourcer vil altid blive købt af banken for 3 mønt
    Banken kan også sælge ressourcer til en værdi som Bank-mesteren sætter.

    Ressourcer og Crafting
    For at kunne lave forskellige ting såsom våben som smedjen laver eller eliksirer og gifte som alkymisten laver skal de bruge Ressourcer til at lave disse ting.

    Alkymist Crafting liste:
    Eliksir der giver 1 ekstra liv i en kamp til 1 person. Koster 1 gul ressourcer.
    Sandheds Eliksir. Koster 2 grønne ressourcer
    Løgn eliksir. Koster koster 2 grønne ressourcer
    Dødsgift, personen dør efter 5 sekunder. Koster 2 røde ressourcer
    Andre Eliksirer eller gifte kan laves hvis alkymisterne har snakket med Bank-mesteren

    Smedjen Crafting liste:
    Et lille våben. Koster 2 grønne ressourcer
    Et mellem våben. Koster 2 gule ressourcer
    Et stort våben. Koster 2 Røde ressourcer

    Kroen Crafting liste:
    Saft 10 L. Koster 6 grønne eller 3 gule ressourcer.
    Slik. Koster 2 gule ressourcer
    Småkager. Koster 2 gule ressourcer

    Kirken Crafting liste:
    Velsignelse der giver 1 ekstra liv i en kamp til et helt hold eller flere personer fra byen. Koster 2 gule ressourcer

    Tyve regler
    Hvis man ønsker at lave penge på en mere umoralsk måde kan man vælge at tage nogle tyve opgaver. En tyve opgave kan man få ved at lave det hemmelige tegn til Bank-mesteren. Tyven får udleveret en maske og en opgave til at stjæle noget (ting der kan stjæles har farven rød som bånd eller hele genstanden).
    Hvis en tyv bliver opdaget i at stjæle kan personen tage sin maske på og være klædt ud som en anden person, som har stjålet ting. Masken kan kun bruges én gang, så hvis man bliver opdaget mister man sin maske og kan kun få en ny efter pausen.

    Bank-mesteren (holderen af byen)
    Bank-mesteren er leder af banken, og kan køber ressourcer fra de andre beboere. Han kan også give missioner ud til folk for at tjene penge, både mission til normale byboer og til tyve. Bank-mesteren er banken som der giver andre hold deres penge som de har i banken, og indkalder til byråd.

    Til sidst
    Disse regler gælder i byen og alle personer der er en del af byen spiller også under de samme regler som alle andre hold. Som der kan læses under regler for skoven på hjemmen siden og som der bliver fortalt ved spilstart.

    Kofte farve: Gul