Hold

Til rollespil i Rude Skov kan man spille med på enten et voksenstyret hold eller et børnestyret hold. De voksenstyrede hold har voksne holdledere og udlånskostumer. Her vil en voksen sørger for, at man har det sjovt og at der er noget at lave. Når man ankommer i skoven kan man selv vælge hvilket hold man vil spille med på.

De børnestyrede hold er primært for de lidt ældre spillere og har ingen voksen holdleder. Man bestemmer også selv hvilken Jarkwelt kultur holdet skal tilhøre og hvilke mål og plots man vil spille med på.

Du kan læse mere om alle Jarkvelts kulturer i Jarkwelt-bogen (pdf).

 

orkerne Orkerne

Orkerne finder man overalt, hvor der er krig og ufred, for de elsker slåskampe. Det er et primitivt folkefærd der på grund af deres fysiske styrke og deres kamplyst aldrig har interesseret sig synderligt for håndværk og handel. Men kamp – det elsker de.

Eftersom Orker sjældent er opmærksomme på hvilket tøj de bærer betyder det, at de fleste Orker er usselt klædt. Pjalter, hullede bukser, gamle pelse og sammensyede skindrester holder de fleste Orker varme. Farvevalget er ofte tilfældigt, men spiller ikke den store rolle i sidste ende. For efter et halvt år i naturen er alting jo brunligt og laset, og brunt er derfor altid populært blandt Orker.

Kampråb:
”Orkamok! Orkamok!”

Kofte farve: brun

 

3568445cb54187ee12b673c9fc0a3e68
Røverne

Røverkongen Albert er måske Jarkwelts mest efterlyste mand. Sammen med sin bande har han hærget og plyndret alle, gode som onde, i jagten på rigdom. Hans næstkommanderende Listige Ludwig er eftersøgt for tyveriet af Alasias kronjuveler, og de andre folk i Alberts enorme bande er berygtet for lignende, dristige kup. Og Alberts røverbande tæller tusindevis af røvere.

Medlemmerne af Alberts tyvebande klæder sig ikke på den samme måde. Nogle bruger de penge de stjæler på fint, dyrt tøj, andre på fed mad som de spilder på deres lasede pjalter. Kun én ting er ens, nemlig et mørkegrønt armbind, så de kan genkende hinanden når det går vildt til under deres røverier. De går gerne med hatte, for jo flottere en hat man har i banden, jo højere er man på strå.
Kampråb:
”Blod og guld! Blod og guld!”

Kofte farve: mørke grøn

 

b1140397ec18499196578b7e2f5873d5

Kejserriget
I 177 efter Alasisk tidsregning begyndte den første store Alasiske borgerkrig, og da den sluttede tolv år efter var Ioniske Kongedømme blev skabt af den ene af de to rivaliserende tronkæmpere. Et hunrede år erklærede Ioniens konge sig mægtigere end Alsasias Konge og tog titlen som Kejser of at demonstrere sin overlegenhed. Siden da har de to rige ligger i mere eller mindre konstant strid.

De fleste i Kejserrige bærer en simpel kåbe kaldet en ”Rila”, der har korte armer og går til knæene. Den bæres af både kvinder og mænd, og farverne holdes gerne i rødlige toner. Når Kejserrigets borgere er langt hjemmefra er de sjældent ligeså ensidige i deres valg af klædedragt, men ser man en person i en rød Rila er der en god chance for, at hun/han er fra Kejserriget.
Kampråb:
“Længe Leve… Kejseren!”

Kofte farve: rød

 

alt=”Sortelverne”
Sortelverne

Hvordan Sortelverne opstod vides ikke, men at de tre elviske racer har samme forfædre er der ingen tvivl om. Men hvor længe Sortelvere har eksisteret ved ingen det første møde mellem Sortelvere og andre racer fandt sted omkring år 300 efter Alasisk tidsregning, hvor de for første gang kom op fra underverdenen for at anlægge deres store borg, Arbech, der er deres eneste fæstning over jorden.
I det svage lys som Sortelvernes magiske krystaller kaster under jorden er lyse farver kun noget, der gør det lettere for fjender at opdage hvor man står. Mørke farver er derfor de fortrukne blandt de underjordiske elvere, brud på mørket, da den er hellig for Sortelverne.

Kampråb:
“Skygge og Død!”

Kofte farve: Sort
 

5885fc78ba52e3d5e9e1288780828b19
Skovelverne

I de dunkle skove blandt de tavse træer lever skovelverne. Man kan kende elverne på deres spidse ører og spidsere knive. De er en race hvis liv er dedikerede til at søge skønhed, selvforståelse og fred. Denne fred finder de dog ikke så længe andre er for tæt på dem, og selvom Skovelverne er fredselskende væsner, så er deres intolerance legendarisk.

Skovelvernes tøj er en af grundene til, at de så ofte falder i et med træerne. Naturfarver er altdominerende hos disse elvere, og især er der en overvægt af grøn og brun, og selvom Skovelvernes beklædning mere består af funktionelle kofter og bukser end af kåber og rober, så er der altid plads til skønne broderier, elegante smykker og dekorative udskæringer. Kampråb:
Elvisk Blod! Elvisk Mod.

Kofte farve: lysegrøn
 

625ae5e55ab4dea91862b4eccfa83c77
Kongeriget Alasia

Beskrivelse:
Syd for det mægtige Ioniske Kejserrige ligger det ældste af menneskenes riger – Kongeriget Alasia, hvis første Konge kronede sig selv for mange hundrede år siden. I dette rige findes mange forskellige ridderordener og troldmandsloger, som alle beskytter landet. En af de mest kendte ordener i Alasia er heksejærgerne.
Historie:
Siden den første heksejærgerorden blev til, har de forsvaret Alasia og resten af Jarkwelt mod mørkets kræfter. Heksejærgere trænes fra en tidlig alder i at udrydde monstre i alle former så Jarkwelt fortsat kan være i sikkerhed. De er loyale mod kronen, men sværger også et løfte til hele jarkwelt, og det er derfor normalt at heksejærgere rejser rundt for at hjælpe.

Heksejærgere bærer rustning i kamp. Om det er en ringbrynje ligesom Alasias adelsfolk bærer, eller om det er en pladerustning, har heksejærgerne brug for at beskytte sig. Heksejærgerne bruger modsat Alasias krigere, ikke kun slagsværd og skjolde. De bruger forskellige våben der er effektive mod monstre. En heksejærger er altid bevæbnet med et sværd, men bærer også pæle mod vampyrer, eller knive af sølv mod varulve.

Religion:
Den gamle tro på de Fem Guder holdes stadigvæk i hævd hos heksejærgerne, selvom de er så godt som uddød alle andre steder. Man tror på Krigeren, Smeden, Bonden, Moderen, Fiskeren og beder til dem når man ønsker lykke til et foretagende. Af de fem guder er Moderen den højeste, for hun giver både kvinden sin frugtbarhed og mennesket sin tålmodighed og visdom.
Leveregler
– Du skal ære de Fem Guder, som dine forfædre gjorde det.
– Du er tro mod kongen, men din pligt ligger til hele Jarkwelt
– At bruge mørk magi til at bekæmpe mørk magi er acceptabelt i krisetider
– Brænd gerne 100 uskyldige for at få ram på en skyldig!
Farve:
Lyselilla er den fineste farve i Alasia, og bæres af Alasias soldater når de går i krig.

Kampråb:
“Aske til aske, alt skal brænde!”

Kofte farve: Lilla

 

Byen ‘Swartenstad’s Bosættere
(billede kommer senere)
Byholdet er et nyt hold man kan spille i Rudeskov. På byholdet kan man få lov at spille forskellige roller der alle sammen har en forretning. Man kan spille en forretning alene eller sammen med sine venner. Byholdets holdleder er borgmesteren eller viceborgmesteren, som bestemmer i byen.
Hvis du vil spille på byholdet skal du tilmelde dig over email:
davidagsoerensen@gmail.com
I tilmeldingen skal der stå navn, alder og hvilken forretning du gerne vil spille. Man skal kun tilmelde sig en gang, men det er vigtigt at man også melder sig af hvis man ikke gider spille det længere.

De forskellige forretninger man kan spille:
Kroen: Kroen er en forretning som sælger mad og drikkelse. Det er også en forretning hvor man kan spille om magiske genstande og guld. Som kro i byen skal man sørge for ikke at løbe tør for mad proviant, så dem skal man samle i rollespillet. Kroen starter altid med småkager og saft de kan sælge.

Smedjen: Smedjen er en forretning der laver våben; skjolde, sværd og andet. Som smed i byen skal man skaffe de nødvendige resurser i rollespillet for at lave våben. Det kan man høre borgmesteren om. Smedjen starter altid med 5 våben og 2 skjolde som de kan sælge.

Alkymisterne: Alkymisterne er en forretning der laver magiske eliksirer, som de kan sælge i byen. Som alkymist skal man skaffe ingredienser i rollespillet, for at lave eliksirer. Det kan man høre borgmesteren om. Alkymisterne starter altid med 3 forskellige eliksirer

Den frie kirke: Den frie kirke er en forretning der sælger velsignelser fra guderne. Den frie kirke dyrker ikke én religion, men låner fra de forskellige holds. Derfor er alle hold med deres forskellige religioner velkomne i kirken så længe man opfører sig ordentligt. Som den frie kirke skal man skaffe magiske genstande i rollespillet, som kan vise Kirkens pragt.

leveregler:
– Adlyd borgmesteren for han ved bedst.
– Hvem der ejer byen er ligegyldig så længe forretningerne overlever.
– En god handel skaber mere handel.
– Fuskeri gror løgnens lange næse

Farve:

Hvide skråbånd er byens farve, da de tror på at hvid viser ærlighed og skaber god handel.