Regler

Rollespil handler om, at leve sig ind i en anden rolle; at tænke, tale og gøre som sin rolle. Det behøver man ikke regler for. Der er dog nogle ting man ikke kan gøre, selvom ens rolle ville have gjort det – f.eks. slå de andre spillere med rigtige sværd. Derfor har vi lavet nogle regler, så man kan klare nogle af de situationer, hvor vi bliver nødt til at “lades som om”. Der findes mange forskellige regelsæt til forskellige rollespil. De regler vi spiller efter gælder derfor ikke til andre rollespil, og regler som gælder til andre rollespil gælder ikke her hos os.

 

Våben

Våben kan enten købes eller laves selv. Vi tjekker at alle våben er forsvarlige inden spillet begynder.

Til rollespil i Rude Skov tillader vi ikke brug af buer og pile.
 
Kastevåben ER tilladt, men på samme vis må du forvente at de nemt bliver væk. Hvis du er glad for din kastekniv, skal du altså ikke tage den med.
 
Meget store skjolde, også kaldet tårnskjolde, er IKKE tilladt i Rude Skov.  
Vi har erfaring med at kampene bliver kedelige for langt de fleste deltagere, hvis så store skjolde er med.
Derfor ser vi helst ikke at skjolde, der er større end 60×90 cm medbringes.
Der gives selvfølgelig dispensation, hvis der er tale om et par få centimeter for meget

 

Kamp
Kamp til Junior Rollespil foregår med bløde rollespilsvåben, der gør at man rent faktisk kan slå på hinanden uden, at det gør ondt. Men i stedet for, at man bare slås indtil man bliver træt har vi indført ‘Livspoint’. Bliver man ramt af et våben mister man et af sine Livspoint, og når man ned på 0 Livspoint skal man falde om og spille død (læs mere i afsnittet Død).
Alle har fra starten af to Livspoint, men det er muligt at få flere ved at bruge rustninger eller magiske genstande. Så hvis du hverken har rustning eller magisk beskyttelse så skal du altså falde om hvis du bliver ramt to gange. Der er desuden et par andre regler der gælder i kamp.
Man må ikke ramme sin modstander i hverken hoved eller skridt. Sker det ved et uheld er der ikke noget at gøre ved det, udover at give ham et øjeblik til at komme sig.
Man skal holde styr på sine egne Livspoint – og IKKE de andres. Det er strengt forbudt at sige til de andre “Du er blevet ramt”. De voksne er de er de eneste der må fortælle folk, at de er blevet ramt. For andre er det forbudt.
Det er ligeledes forbudt at brokke sig under spillet. Al brok skal foregå efter spillet, og ikke undervejs.
Når disse ting er sagt skal man også huske på, at vi spiller for sjov og at det handler om at have en god dag sammen. Bare fordi de andre er ens fjender i spillet kan de jo være flinke nok i virkeligheden.

 

Kort opsummeret
– Alle har to Livspoint fra start.
– Ingen slag i hoved og skridt
– Man tæller ikke de andres Livspoint
– Ingen brok under spillet
– Leg pænt.

 

Død
Mister man alle sine Livspoint i kamp er man “død”. Man SKAL falde om og blive liggende til kampen er færdig. Derefter kan man rejse sig og tage en hånd på hovedet for at vise at man er OFF-GAME (ude af spillet) og gå hen til sin holdleder. Når holdet er samlet vil holdlederen sørge for at alle bliver genoplivet. Det er derfor smartest at holde sig tæt på sin holdleder.

 

Spilgenstande
Fordi folk har ting med hjemmefra, som ikke må blive væk er der kun nogle få ting man må tage fra de andre spillere, hvis man har besejret dem eller handlet med dem.

– Bannere.
– Spilpenge (Spilpenge bliver udleveret af holdledere før spilstart på de dage, hvor de er med).
– Magiske genstande (De magiske genstande og deres effekter bliver præsenteret før spilstart).

Husk: Alle andre ting (f.eks. våben) er personlige ejendele, og må derfor ikke tages i spillet.
Husk: At aflevere ALLE spilgenstande efter spillet!

 

Søge
Man kan gennemsøge en person, der ligger ned og er såret. Du lader som om du undersøger ham mens HAN tæller til 30 (inde i hovedet). Når han er færdig med at tælle giver han dig alle de spilgenstande han har på sig. Du kan stadig blive slået ihjel, mens du søger, så lad være med at gøre det under kamp!

 

Magi
Spillet foregår i den magiske verden Jarkwelt, hvor nogle har valgt at mestre magien i stedet for sværdet. Hvis du vil spille troldmand, skal du snakke med en af de voksne, før vi går i gang. Troldmænd har kun et Livspoint, til gengæld har de nogen evner som normale krigere normalt ikke har.

– Magisk kugle. Du skal selv lave den, men måske har vi en du kan låne, hvis du spørger en af de voksne, inden vi går i gang. Rører andre ved den mister de et Livspoint. Troldmanden må gerne kaste sin magiske kugle. Kuglen kan være lavet af is, ild, lyn eller syre! Kun fantasien sætter grænserne.

– Skjold. Hvis troldmanden har en troldmandsstav, kan han holde den foran sig begge hænder, og stå stille, højt råbe: ”skjold!” så er han usårlig og kan ikke skades eller gennemsøges.

– Stå: Man kan også pege på en modstander med staven og sige ”Stå!” – så længe man peger på modstanderen og selv bliver stående, kan han ikke bevæge fødderne. Han kan stadig godt bevæge armene.

 

Voksen-Magi
Der findes også magi som kun de voksne kan bruge. Der findes både troldmænd og krigere der er blevet så mægtige at de kan bruge disse formularer. Hvis man kan se at en voksen bruger den slags magi, så er han nok så farlig, at det er en god ide at være flere om at banke ham.

– Frygt. Troldmanden peger på dig, og råber ”Frygt!”. Du bliver meget bange for ham, skal vende dig om og flygte fra ham, indtil du ikke længere kan se ham. Du skal selvfølgelig ikke flygte så langt væk at du ikke kan se dit hold, eller bliver væk i skoven.

– Tungt våben. Troldmanden peger på dig og råber ”tungt våben!”. Dit våben bliver nu meget tungt, og du skal give glip på alle våben du har i dine hænder, så det falder til jorden. Derefter kan du bare samle det op igen.

– Smerte: Troldmanden peger på dig og råber ”smerte!”. Så længe han peger på dig, gør der smadder ondt over alt i kroppen, og du skal krybe sammen i smerte. Så længe han peger, kan du ikke slås.

 

Off-game
Bliver man tvunget til at stoppe spillet for en periode gøres det ved, at man holder en hånd på hovedet. Personer med hånden på hovedet er ikke med i spillet og kan hverken snakkes med eller angribes.

 

Voksne
Der er en hel del voksne med til Junior Rollespil. De er der for, at sikre at ungerne har det sjovt og for at svare på spørgsmål. Har man derfor spørgsmål, så er det dem man skal spørge, og har man problemer gør de hvad de kan for at løse dem. De voksne spiller også med som roller i spillet, men det er ikke sikkert at de kun har to Livspoint.