Hold
Til rollespil i Rude Skov kan man spille med på et voksenstyret hold. Her vil en voksen sørger for, at man har det sjovt og at der er noget at lave.
Rollespillet foregår i fantasy universet Jarkwelt. På denne side kan man læse om alle de hold man kan finde ude i skoven denne sæson. Man kan selv vælge hvilket hold man vil spille med på.
Læs mere om Jarkwelt
Man kan også læse meget mere om Jarkwelts mange kulturer og folksalg på vores wikipedia.
- Byen Guldstad
- Den Sorte Loge
- Kejserriget
- Solens Orden
- Vildelverne
Byen Guldstad
Kofte farve: Gul
Laug (grupper) og Stemmer
Der er forskellige Laug i Byen. Hvert Laug har en stemme til at stemme med til de forskellige møder Lagune:
Der kan godt oprette flere Laug ved at en gruppe snakker med Bank-Mesteren (Holdlederen af byen).
Det er muligt for spillerne at købe flere stemmer inden et møde som de så kan bruge sammen med Laugets stemme.
Penge og Ressourcer
Alle Børn starter med 5 mønter i starten af dagen. Man kan tjene penge på forskellige måder ved at sælge ressourcer til Bank-mesteren eller andre spillere. Ved at modtage en mission fra Bank mesteren, ved at sælge sin vare eller ydelser til andre spillere eller hold, ved at holde noget af værdi fpr Bank-mesteren, ved at stjæle penge og genstande fra andre spillere (kig under tyve reglerne). Det er kun fantasien der sætter grænser for hvad man kan tjene penge på.
Ressourcer har også en værdi. I banken kan man både købe og sælge ressourcer. Ressourcer vil blive købt af banken til en fast pris på:
Ressourcer og Crafting
For at kunne lave forskellige ting såsom våben som smedjen laver eller eliksirer og gifte som alkymisten laver skal de bruge Ressourcer til at lave disse ting.
Alkymist Crafting liste
Andre Eliksirer eller gifte kan laves hvis alkymisterne har snakket med Bank-mesteren
Smedjen Crafting list
Kroen Crafting liste
Kirken Crafting liste
Tyve regler
Hvis man ønsker at lave penge på en mere umoralsk måde kan man vælge at tage nogle tyve opgaver. En tyve opgave kan man få ved at lave det hemmelige tegn til Bank-mesteren. Tyven får udleveret en maske og en opgave til at stjæle noget (ting der kan stjæles har farven rød som bånd eller hele genstanden).
Hvis en tyv bliver opdaget i at stjæle kan personen tage sin maske på og være klædt ud som en anden person, som har stjålet ting. Masken kan kun bruges én gang, så hvis man bliver opdaget mister man sin maske og kan kun få en ny efter pausen.
Bank-mesteren (holderen af byen)
Bank-mesteren er leder af banken, og kan køber ressourcer fra de andre beboere. Han kan også give missioner ud til folk for at tjene penge, både mission til normale byboer og til tyve. Bank-mesteren er banken som der giver andre hold deres penge som de har i banken, og indkalder til byråd.
Til sidst
Disse regler gælder i byen og alle personer der er en del af byen spiller også under de samme regler som alle andre hold. Som der kan læses under regler for skoven på hjemmen siden og som der bliver fortalt ved spilstart.
Den Sorte Loge
Kampråb: “For Taros!”
Koftefarve: Sort
Kultisterne af den Sorte Loge er ankommet til Tusmørkeskoven! Ud af mørket er en flok kaotiske væsner dukket op, klar til at tage magten over skoven gennem mørke ritualer og blodige ofringer. Skyggerne hvisker om en kommende kamp, hvor kun de stærkeste vil overleve.
Den Sorte Loge er klar. Er du?
Kejserriget
Kampråb: “Længe Leve! Kejseren!”
Kofte farve: Rød
Solens Orden
Kampråb: “For skjold, mod lyset!”
Kofte farve: Blå/hvid
Mørkets skikkelser er endnu engang begyndt indtage Tusmørkeskoven for at lave onde ofringer og rædsomme ritualer i alle skyggefyldte kroge af skoven. Derfor har højpræste fra Solens Orden atter udsendt deres forkæmpere for at sprede deres lysende budskab og bekæmpe en hver fjende der står i vejen for dem.
Den ældgamle tempelorden Solens Orden har i utallige generationer standhaftigt kæmpet for at gøre en ende på mørkets rædsler og ondskab.
Solens Orden er en stolt og gammel tempelorden. Her finder du oftes munke, nonner, tempelvagter, tempelriddere, præster og paladiner, som hver især er villige til at give deres og liv og gøre alt for deres religion og gud!
Solens orden har kun én gud som de trofast og loyalt følger dag og nat. Det mest kendt navn til deres gud er Skjold. Men han er bl.a. også kendt som Herren eller Lyset. Skjold er guden for bl.a. lyset, retfærdighed, godhed og er oftes symboliseret som en brændende sol.
Vildelverne
Kampråb: “Elvisk Mod! Elvisk Blod!”
Kofte farve: Grøn/beige
Vildelver er et gammelt folk. De har forkastet både byer og civiltionen og lever i små stammer i et med naturen.
En efter en har de andre elvere vendt vildelverne rykken. Om det var på grund af de ubarmhjertige ofringer eller deres dyriske og kaotiske natur er ikke helt til at vide. Men vilde og barbariske er de uden tvivl!
En ting er sikker vildelverne har brændt alle broer bag sig i deres fortid. Og hvem ved hvad de brænder som det næste…
Tyvens Følge
Kampråb: “Stjæl deres guld, stjæl deres blod!”
Kofte farve: Sort og hvid
Om holdet
Har du hørt om Tyvens Følge? Rygtet siger, at de har rejst hele vejen fra deres tilholdssted i Alasia op til Tusmørkeskoven. Så sæt en ekstra lås på jeres dør og pas godt på jeres punge, for Tyvens Følge er på vej!
Tyvens Følge er en gruppe individer fra Alasia, som hver for sig er blevet udstødt fra samfundet. Dette er en gruppe, hvor folk fra alle racer og baggrunde er velkommen så længe de følger den Alasiske gud Tyven. Der er ingen kirker opsat i Tyvens navn, og der er kun få præster, som er svære at genkende på grund af manglen på synligt helligt tøj og symboler.
Tyven holder af enhver, som skjuler sig i natten og snyder andre. Om end det er den fattigste lommetyv, butiksejeren der snyder i skat, eller den kongelige spion dybt inde i kejserrigets domæne. Af frygt for at Alasia skulle falde i fordærv, har kongehuset forsøgt at holde Tyvens eksistens hemmelig. Derfor har de fleste borgere kun hørt om fem af de alasiske guder: Moderen, Krigeren, Smeden, Bonden og Fiskeren.
Udseende
Tyvens Følge er fuld af hemmeligheder og foretrækker derfor at bruge kodenavne. Følgere af Tyven foretrækker at have en ekstra kniv i støvlen og nogle kort oppe i ærmet. De går sjældent med metal rustning og men er altid klædt i tøj og udstyr som de hurtigt kan stikke af i og gemme sig i en busk.
Necro-Samuraierne
Kampråb: “Harmoni, entropi!”
Kofte farve: Rød og sort
I Jarkwelt er liv og død to sikre realiteter. Men for nogle betyder død mere end liv. Et ældgammelt folkefærd fra ørkenriget er efter lang tid blevet rejst fra de dødes rige med formålet om at sprede deres unikke viden til hele landet, både til levende og døde.
Necro-samuraierne oprinder fra et tempelt i øst. I dette tempel blev liv og død anset som uadskillelige, og templets præster var af den overbevisning, at verden udspillede sig i en evig cyklus af krig og fred. Templet havde det formål at holde cyklussen i balance, så da monsterangreb, krige og naturkatastrofer hærgede landet, begyndte præsterne at træne deres akolytter i samuraiens kunst.
Samuraierne bragte fred og sikkerhed, og i lang tid var der ingen konflikter at finde, men dette var templets præster ikke tilfreds med. De mente, at verden igen var i ubalance og besluttede, at hvis der ikke var nogen andre til at bringe krig til landet, ville det være deres pligt at gøre det. Præsterne og deres samuraier hærgede, dræbte og ødelagde alt omkring dem, indtil Kejserriget kom til undsætning og nedkæmpede samuraierne. Deres kroppe var bekæmpede, men deres sjæle levede videre.
Selvom deres kroppe var bekæmpede, levede deres sjæle videre i Drømmenes Rige. De få præster, der stadig var tilbage, gjorde det til deres livsmål at samle samuraiernes sjæle og genoplive dem for at fortsat kunne holde verden i balance. Nu, i en periode med fred, kalder præsterne alle deres følgere til Jarkwelt for at opfylde deres formål igen, før de vender tilbage til døden og freden
Udseende
Necro-samuraierne er skelet-lignende udøde krigere i traditionelle røde klæder og ældgamle rustninger. De følger elementerne vand, ild, sten, liv og død, og deres forskellige kampstilarter er opkaldt efter disse.
Alasias Tempelriddere
Kampråb: “For Kongen! For Alasia!”
Kofte farve: Blå og hvid
Om holdet
Alasias Templeriddere er en hellig orden, dedikeret til tilbedelsen af Alasias fem guder. De har målet om at opretholde ro og orden og beskytte de uskyldige og troende. De bærer De Fems lys i deres væsen, og i et visionært øjeblik fremkom fem sole, hvis stemmer talte i harmoni: “Drag til Tusmørkeskoven og knus ondskaben, der gemmer sig.”
Udstyret med Krigerens mod, Moderens barmhjertighed, Smedens styrke, Bondens tålmodighed og Fiskerens flid, er de nu ankommet til skoven for at bekæmpe uhyrer og dæmontilbedere.
Alle medlemmer af Alasias Tempelridderne er dybt religiøse og spreder deres tro til alle dem, de anser som vantro. De lade mange af deres beslutninger i hænderne på gudernes vilje, for hvem er visere end guderne selv? I deres daglige liv stræber de efter at leve op til gudernes bud, ønsker og værdier i en søgen efter ære og værdighed.
Udseende
I Tusmørkeskoven udgør Alasias Templeriddere et imponerende syn iført farvestålene klæder og skindende rustninger.
Naturens Følge
Kampråb: “Inde i skoven, en del af skoven!”
Kofte farve: Grøn og beige
Om holdet
Naturens Følge, en gruppe elvere fra den fjerneste udkant af Tusmørkeskoven, har kastet sig ud i en hellig mission for at beskytte og bevare naturen og dens ånder. Uanset ens oprindelse eller baggrund, kan man blive en værdifuld del af Følget, så længe man omfavner skovens vej og lytter til dens kald.
Naturens Følge har nu bevæget sig tættere på skovens indre, da de har hørt åndernes kald på hjælp. Selvom årsagen til kaldet stadig er et mysterie, er elverne kendt for deres ubetingede troskab til skovens ånder og vilje til at ofre alt for at bevare naturens skrøbelige balance.
At hjælpe skovens ånder er Følgets første prioritet, men efter at have opdaget de andre hold i skoven har de nu også målet om at sprede naturens budskab. Alle skal jo også være en del af Følget!
Udseende
Naturens Følge klæder sig primært i lange kåber og kutter i naturfarver, og er typisk dækket af magiske runer og tegn. Følget bruger ikke rustning, da denne slags beklædning kan blokerer den åndelige forbindelse i skoven.
Guldstad
Kofte farve: Gul
Laug (grupper) og Stemmer
Der er forskellige Laug i Byen. Hvert Laug har en stemme til at stemme med til de forskellige møder Lagune:
Der kan godt oprette flere Laug ved at en gruppe snakker med Bank-Mesteren (Holdlederen af byen).
Det er muligt for spillerne at købe flere stemmer inden et møde som de så kan bruge sammen med Laugets stemme.
Penge og Ressourcer
Alle Børn starter med 5 mønter i starten af dagen. Man kan tjene penge på forskellige måder ved at sælge ressourcer til Bank-mesteren eller andre spillere. Ved at modtage en mission fra Bank mesteren, ved at sælge sin vare eller ydelser til andre spillere eller hold, ved at holde noget af værdi fpr Bank-mesteren, ved at stjæle penge og genstande fra andre spillere (kig under tyve reglerne). Det er kun fantasien der sætter grænser for hvad man kan tjene penge på.
Ressourcer har også en værdi. I banken kan man både købe og sælge ressourcer. Ressourcer vil blive købt af banken til en fast pris på:
Ressourcer og Crafting
For at kunne lave forskellige ting såsom våben som smedjen laver eller eliksirer og gifte som alkymisten laver skal de bruge Ressourcer til at lave disse ting.
Alkymist Crafting liste
Andre Eliksirer eller gifte kan laves hvis alkymisterne har snakket med Bank-mesteren
Smedjen Crafting list
Kroen Crafting liste
Kirken Crafting liste
Tyve regler
Hvis man ønsker at lave penge på en mere umoralsk måde kan man vælge at tage nogle tyve opgaver. En tyve opgave kan man få ved at lave det hemmelige tegn til Bank-mesteren. Tyven får udleveret en maske og en opgave til at stjæle noget (ting der kan stjæles har farven rød som bånd eller hele genstanden).
Hvis en tyv bliver opdaget i at stjæle kan personen tage sin maske på og være klædt ud som en anden person, som har stjålet ting. Masken kan kun bruges én gang, så hvis man bliver opdaget mister man sin maske og kan kun få en ny efter pausen.
Bank-mesteren (holderen af byen)
Bank-mesteren er leder af banken, og kan køber ressourcer fra de andre beboere. Han kan også give missioner ud til folk for at tjene penge, både mission til normale byboer og til tyve. Bank-mesteren er banken som der giver andre hold deres penge som de har i banken, og indkalder til byråd.
Til sidst
Disse regler gælder i byen og alle personer der er en del af byen spiller også under de samme regler som alle andre hold. Som der kan læses under regler for skoven på hjemmen siden og som der bliver fortalt ved spilstart.
Ravne-kulten
Ravne-kulten består af mennesker, der kommer fra en lille flække af kongeriget Alasia. Kulten blev i Alasia jagtet vildt af Heksejægere, på ordre af kongen. For at beskytte dem, har deres leder ledt dem til Tusmørkeskoven. Her håber kulten de kan leve i fred, og ikke bliver forstyrret af Alasiske heksejægere, da skoven lige nu er beskyttet af røverkongens skygge.
Ravne-kulten er et stille folk, der foretrækker at være med dem selv og observere andre på afstand. De lever efter Ravnens ord og laver ritualer samt blod ritualer til Ravnen.
Ravne-kulten er et simpelt folk uden rustning og korte sværd samt knive der bliver brugt til ofringer og ritualer. Kultens medlemmer går i sort og elsker at vise deres troskab til ravnen, ved at bære ravnefjer.
Kampråb: For ravnen og for sølvet!
Kofte farve: Sort
Spøgelsespiraterne
Ingen ved præcis hvorfor de er i Tusmørkeskoven. Leder de efter deres skat? Har de en hemmelig ærinde? Eller er de faret vildt? Kaptajn Jack og hans spøgelsespirater vil helst ikke forklare hvad de laver i skoven, men for nu nyder de at kunne bevæge sig igen. Som ægte pirater er de altid klar til at slå en handel af, så længe den er til deres fordel. De elsker at synge og nyder at folk er blevet endnu mere bange for dem, nu hvor deres krop er begyndt at rådne op.
Da Spøgelsespiraterne var i live, var de en broget flok af mange forskellige folkeslag, alt fra Alasia, bystaterne til orker og dværge. Her nu ligner de næsten sig selv, ja udover at de har synlige sår, mørke omkring øjnene og deres kindben er lidt mere tydeligere.
Nogle spøgelsespirater higer efter at ligne dem selv da de var i live og har derfor flot og pænt tøj på, andre har opgivet at lappe deres tøj og går rundt i noget der tydeligvis lige er kommet op af jorden. Alle spøgelsespiraterne viser stadig deres glæde for smykker, klap for øjet, bandana, kompas og kikkerter og hvad piraterne ellers brugte i deres tidligere liv.
Kampråb: “Knogler og guld!”
Kofte farve: Blå
Kejserriget
Den kejserlige ballade brigade er en enhed af kejserrigets mægtige hær, der er nok ikke en enkelt borger af Guldstad der ikke har hørt om den berygtede ballade-brigade. Efter en lang pause med desertører og vildskab i Tusmørkeskoven er de nu blevet igen indsat i skoven efter rygter om de frygtede Kong Alberts overtagelse af skoven. Og under hemmelige ordrer, gen-overtagelse af skoven.
Ballade-brigaden, ligesom resten af den kejserlige hær er klædt i hovedsageligt plade og læderrustninger. Deres kedelhjelme er en dog en unikhed in den kejserlige hær og det er for det meste kun ballade-brigaden der bruger dem. Ligesom resten af den kejserlige hær er der stor fokus på disciplin i brigaden, og hver mand i enheden får et nummer som de refereres som.
Kampråb: “Kejserlig ballade! Kejserlig brigade!”
Kofte farve: Rød
Goblinerne
I utallige år har orkerne skjult goblinerne fra verdens viden. De fleste folk mener, at de blev udryddet eller at de bare er gamle skrøner og røverhistorier. Men de eksisterer stadig…
I alt den tid, har de nemlig levet under slavelignende og kummerlige forhold under orkernes ledelse. Orkerne mener, at de er en svag og ynkelig afart af den stærke og grove orkrace, men selvom de også er kendt for deres grønne hud og dårlige hygiejne, er deres kultur og natur faktisk helt anderledes.
Goblinerne levestil er nemlig fyldt med kaos, vildskab og drillerier. De er ikke nødvendigvis gode væsner, men deres livsstil er fyldt med skæg og ballade, i hvert fald i deres øjne. Nogle gange bliver deres sjove ideer også lidt onde eller farlige, men så længe det ikke går ud over dem selv så er alt jo godt. Goblinerne er dog også af natur nogle kujoner og bliver nemt skræmt af andre. Til gengæld er der styrke at de oftest skræmmer folk væk inden, med deres meget irriterende stemmer, lange næser og dumme ideer.
En lille klan gobliner er endelig sluppet fri fra orkernes klør og er stukket af mod Tusmørkeskoven, hvor de forhåbentlig kan leve deres kaotiske liv i fred for orkernes tyranni.
Udseende: Gobliner er kendt for ofte at have grøn hud, lange spidse næser og irriterende høje og lyse stemmer. De går tit klædt lidt ulækkert og slidt ligesom orkerne, men med meget mindre rustning og mere fancy udsmykning. De kan sagtens have flotte hatte eller smykker på, men det hjælper sjældent på at gøre dem pænere.
Kampråb: “Snot i vores næser, pis i jeres tasker!”
Kofte farve: Grøn
Guldstad
Regler for byen i Rude Skov
Kofte farve: Orange